num mundo cada vez mais complexo, a grande questão relativa à internet (ao mundo) é a da legitimidade, da confiança. aqui, a desinformação ocupa tanto espaço como a informação genuína (se não mesmo mais), pelo que se torna difícil confirmar factos e afirmações, sobretudo quando respeitam a realidades mais "especializadas", como sejam a ciência (incluindo naturalmente a tecnologia) ou a economia, por exemplo. é por isso que precisamos desesperadamente de (bons) jornalistas e editores. George Monbiot dixit:
The information available, the scale of human interactions, the detail involved in financial deals and trading relationships and political decisions appear to be growing exponentially. We are drowning in complexity. To be good citizens we must understand what is done in our name. But how?
We lean ever more heavily on experts. But who can we now trust? Corporate PR has become so sophisticated that it's almost impossible for most people to tell the difference between genuine science and greenwash, or real grassroots campaigns and the astroturf lobbies concocted by consultants. PR companies set up institutes with impressive names which publish what purport to be scientific papers, sometimes in the font and format of genuine journals. They accuse real scientists of every charge that could be levelled at themselves: junk science, hidden funding, undisclosed interests and inflated credentials.
If journalists have any remaining function, it is to help people navigate this world: to try to understand the crushingly dull documents that most people don't have time for, to smoke out the fakes and show how to recognise the genuine article. But we mess up too. The most we can promise is to try not to make the same mistake twice.
esta demanda por mais e melhor informação já se está a reflectir na crescente procura por revistas - fora da net - mais "sérias", que tentem explicar mais sustentadamente what's going on. resta saber se o logro não continua, ainda mais insidiosamente. mas é um bom princípio e uma grande oportunidade para o desenvolvimento do espírito crítico de todas as pessoas. cabe agora aos autores na net responderem ao desafio e rise to the occasion. antes que seja tarde demais.